La Col·lecció. Un Garatge o un Museu

Orígens de la Col·lecció

Els olors són tan o més forts que la memòria. Quan traspasso la porta on es guarda la Col·lecció, al respirar, sé que estic a casa. Salvador Claret i Sargatal

A finals dels anys 50, Salvador Claret, va adquirir un automòbil Ford model T de 1923, en un estat d´ús molt acceptable, no obstant , va desmuntar-lo totalment, el va ajustar de mecànica i el va pintar de color negre. El Ford tenia una altra vegada el seu millor aspecte i l´utilitzava per a circular-hi quasi a diari.

A principis de l´any 1959, un grup d´aficionats als automòbils d´època , van tenir l´encert de reunir-se per tal d´organitzar el que seria el I Ral.li Barcelona – Sitges, en el qual, el Ford T hi va participar.
L´èxit d´aquesta prova l´animà a adquirir altres automòbils, per la qual cosa va posar en venda el seu Ford T i va anar adquirint en poc temps un Hispano Suiza T16, un Rolls Royce Silver Ghost, un Salmson i un Fiat.

El 1961, va tenir lloc la primera exposició dedicada als automòbils i motocicletes antigues al Palau de la Virreina, a Barcelona. En aquesta mostra hi va participar ja, amb varis dels seus vehicles.
Aquestes bones expectatives el van animar a participar en diferents proves fora de les nostres fronteres, com el Ral.li Brussel·les – Paris – Madrid, on va poder comprovar el respecte i apreci que donaven a l´automòbil d´època els diferents col·leccionistes europeus. Aquesta nova visió, va corroborar encara més, el fet que tenia que continuar adquirint més automòbils .
Durant els anys 70, no va parar de comprar automòbils: Packard, Bugatti, Alfa Romeo, Minerva, Voisin etc. arribaven a Sils per engrossir el fons de la seva col·lecció.
El seu fundador , Salvador Claret i Naspleda ( 1.909-1.984), es pot considerar com un dels primers protectors que ha tingut Espanya per a la conservació del seu Patrimoni Tècnic.
La quantitat de material d´automoció recuperat o bé en el que ha col·laborat per a la seva recerca i recuperació, ha estat el treball més important sobre aquest tema dut a terme en el nostre País.
No sols el seu treball va ésser de recerca, sinó que també col·laborà amb l´historiador Joaquim Ciuró i Gabarró, per tal de publicar i difondre la seva obra» Historia del Automóvil en España», el primer llibre que es va publicar sobre l´història de l´automobilisme espanyol i on el seu autor defineix a Salvador Claret com a » liberador del desguace de innumerables vehículos antiguos, infatigable coleccionista y promotor en España de esta especie de culto reverente al coche de época».
Avui dia, la Col·lecció forma part com a Museu col.laborador dins del sistema de Museus Tècnics del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) .
Cargando...
Cargando...

Salvador Claret i Naspleda

Per saber una mica més qui va ser

+SALVADOR CLARET I NASPLEDA (Vilanna, Girona 29 d´agost de 1909 – Sils, Girona 18 d´agost de 1984 ) Va dedicar gran part de la seva vida a l’automobilisme, ja des del 1934 en què obre a Girona el Garatge Central i on més tard, el 1936, hi muntarà la primera autoescola gironina. Amb una innata visió de futur construirà, el 1948 l´Hostal de la Selva, al terme municipal de Sils ( Girona ), unes instal·lacions totalment avantguardistes: habitacions en petites casetes individuals, restaurant, garatge, servei de grua, gasolinera, taller mecànic, etc., tot el necessari per al viatger i turista que visitava el nostre país en automòbil. De nou, aquesta instal·lació fou la pionera de les construïdes molt més tard al peu de la carretera nacional. Posteriorment, el 1959, obrirà una altra instal·lació hotelera, també a Sils i a la carretera nacional II, l´Hostal del Rolls, que serà un dels edificis més singulars, per la seva forma i decoració, dels anys 1960. Aquesta activitat turística li va ser reconeguda amb la Medalla al Mérito Turístico el 1969

Però la seva gran tasca i per la qual és conegut i reconegut internacionalment, és per la recerca i recuperació de gran quantitat de material de Patrimoni Tècnic, d’automoció i agrícola, iniciada als anys seixanta, per la qual se´l considerà un dels primers protectors d’aquest patrimoni a Espanya. Aquesta ingent tasca donarà lloc a la creació de la Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret a Sils, museu que conté actualment, més de 300 peces entre automòbils, motocicletes, bicicletes i diferents peces d’automoció i que forma part del Sistema de Museus del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

No sols el seu treball va ésser de recerca, sinó que, amb l’historiador Joaquim Ciuró i Gabarró, va publicar i difondre el primer llibre sobre la història de l’automobilisme espanyol: Historia del automóvil en España.

La seva gran dedicació a l’automòbil el portà a practicar l’automobilisme esportiu participant amb moltes curses, algunes amb caràcter benèfic, com la cursa a favor del Socors Roig Internacional que es va córrer al Circuit de Montjuic durant la Guerra Civil i en la que hi participà amb l’automòbil cedit per l’actriu Madeleine Caroll. Més tard, el 1953 crea, juntament amb Giovanni Pazé, la Organización Internacional de Competiciones Automovilísticas ( OICA ), que desenvoluparà diferents competicions d’automòbils «midgets «, tant a Espanya com a França i Portugal i en les quals hi participà molt activament. També fou fundador del Motor Club Girona, el 1959, entitat que organitzarà a la ciutat diferents curses del Campionat d’Espanya de Velocitat de motociclisme i de karts, utilitzant, com a circuits, traçats urbans dins de Girona i curses de motocross, així com l´organització de la I Caravana Internacional de Coches Vetustos Girona Costa Brava.

El 1978, en nom de la Col·leccio d’Automobils Salvador Claret organitzarà la primera edició de la Llotja de l´Automòbil i la Moto Antiga de Sils, primera fira mercat de venda de recanvis i vehicles antics a l´Estat Espanyol. No obstant,tot i la seva llarguíssima trajectòria automobilística, a Girona sempre el recordaran com el primer i potser l’únic que es va aventurar a baixar les escales de la catedral en cotxe.

El nostre fons

Els vehicles espanyols

Una de les nostres inquietuds és la de preservar les desconegudes marques espanyoles tant d’automòbils i motocicletes com de motors i bicicletes.

En el seu fons hi estan recopilades una gran part de marques de vehicles fabricats a Espanya: Hispano Suiza, Pegaso, Orix, Ricart, David, Bultaco, Montesa, Fusté, Gobern, J&J etc.etc.

El Bonet

Francesc Bonet i Dalmau, va patentar i construir el 1889 el seu automòbil que quedarà com el primer dels automòbils construïts a Espanya i el seu constructor com un precursor de l’automobilisme mundial.

El Bonet forma part de la nostra història i és el punt des d’on arrenca tota la nostra industria automobilística.

Els automòbils internacionals

En diferents sales es poden contemplar gairebé 300 vehicles entre automòbils i motocicletes, tant europees com americanes. Els Alfa Romeo es barregen amb els Lincoln i les carrosseries Sphon amb les Fischer.

Les motos

Les favorables condicions climatològiques i la precària situació econòmica viscuda en la dècada dels anys 1950, han fet que la motocicleta sigui encara avui dia un dels vehicles amb més tradició al nostre país.

Montesa, Ossa, Bultaco, Derbi estan presents a la Col·lecció al costat d’altres marques menys conegudes com Iresa, Clua, Mimsa, Fusté, Montpeó o Motobic.

La biblioteca

La biblioteca sempre ha tingut protagonisme dins de la Col·lecció. Més de 4000 llibres d’automoció, hemeroteca, arxiu fotogràfic o els més de 15.000 catàlegs de vehicles són cita de referència en molts dels treballs d’investigació d’automoció històrica espanyola.

Cargando...
Cargando...

El nostre manteniment

El conduir-los, el plaer del seu manteniment

En ocasions el manteniment dels vehicles es transforma en pur plaer. Sortir amb ells durant una assolellada tarda de tardor, la participació en mítings destinats a aquest tipus de vehicles, les proves per a revistes, les hores passades al taller de restauració, les converses de garatge, les anècdotes dels pilots, la dificultat dels seus recanvis, les fires i mercats…

Tot té un significat que gira al voltant del nostre garatge museu i que fa que en ocasions el manteniment dels nostres vehicles serveixi també per convocar una trobada familiar, assistir a un ral-li o senzillament per engegar-los, i un cop hàgim fet amb ells un quants kilòmetres, netejar-los i tornar-los de nou al garatge….

El dia a dia

De nou normalitzats i en plena activitat.

Deixat enrrera un periode rar, ja la CASC ha tornat a la seva activitat normal, de nou les visites escolars van agafant importancia de la mateixa manera que les restauracions i les noves adquisicions.

Tambe la biblioteca ha agafat un increment molt gran gracies a les donacions de llibres, catalegs i revistes de amics de la CASC.

Entre les noves adquisicions es tenen que destacar un Diatto 20A, un Citroën Mehari o un rar Renault R18 4X4 aixi com diferentes motocicletes.

En el proces de restauració s’he esta portant a terme la restauració d’un «Automóvil España»-

També durant la temporada 2023 2024, diferents formules vintage seguiran les curses organitzades per Formula Vintage, mentres que algunes de les nostres motocicletes de Trial, tornaran a participar en concursos de clàssiques.

El FIAT Colucci que el 1962 que va participar en el G.P. de de Montecarlo de Formula Junior ja ha entrat al fons com a vehicle acabat i properament serà presentat a la CASC.

Restauració del Ricart. En els propers dies ens arribarà el Ricart despres del treballs de carrossería fets per l’empresa SAICA a Ribaroja del Turia. Previament el Ricart anirà a Madrid, Alacant i Valencia.

Cargando...

‘En la CASC segueix viu l’esperit del seu fundador Salvador Claret i Naspleda.’